Konsulterna borta på inUse har på sin blogg grävt fram en intressant undersökning från det engelska eyetrackingföretaget Think Eyetracking. Studien baserar sig på två separata undersökningar gjorda på Googles resultatsidor - en år 2005 och en från i år, 2008.

Eyetracking Google år 2005 jämfört med 2008

Eyetracking Google år 2005 jämfört med 2008

Bilderna visar ögonrörelserna på ett antal testpersoner som använder Google. Vi kan tydligt se att användarna fokuserar på de 5 översta träffarna i den organiska träfflistan med tyngd på de 3 översta. De sponsrade länkarna förbisågs enligt studien men detta kan givetvis bero på sökningens natur eller att det saknas relevant Adwordsannonsering på de aktuella sökkriterierna.

Hur som helst är det uppenbart att vi använder Google annorlunda och blivit mer effektiva i vårt sökande. Det på måfå fladdrande sökandet har övergått till en stark medvetenhet om vad som är relevant, vad som är annonser och hur sökresultatet presenteras. Därmed inte sagt att vi skriver in mer korrekta och relevanta sökord…
Studien styrker även andra undersökningar kring hur antalet klick fördelas på en resultasida i en sökmotor. De första 3 träffarna får mellan 60% till 80% av alla klick.

Även MSN och Yahoo uppvisar snarlika resultat.

Eyetracking jämförelse mellan Google, MSN och Yahoo

Eyetracking jämförelse mellan Google, MSN och Yahoo

Relaterat onödigt vetande:
Eyetracking - Ögonrörelsestudie; används för att mäta aktivitet och fokus på en webbplats.
SERP - Search Engine Result Page; sökresultatsidan helt enkelt. Används: “Har du sett serp’en på…”
Google Golden Triangle - Den så kallade gyllene triangel som uppstår vid användningstester av Google; den triangel som formas i eyetrackingstudien ovan samt i klickfördelning. Närmare 90% av klicken sker inom triangeln! Läs mer på Enquiro.

Leave a Reply