Efter de senaste veckornas oro på världsmarknaden börjar nu de svenska annonsörerna dra öronen åt sig. Enligt IRM förutspås en nolltillväxt 2009 för mediamarknaden. Främst är det morgonpress och gratistidningarna som kommer få det tufft men även TV kommer att få en sämre utveckling än mediemarknaden i stort.

Bantade annonsbudgetar gynnar medier med hög transparans, mätbarhet och målgruppsanpassning. Detta talar självklart för en fortsatt tillväxt inom internet som prognostiseras en tvåsiffrig tillväxt under 2009 och således är det medium som kommer hålla hela mediemarknaden uppe.

Så. Var investerar du då dina marknadsföringskronor för att rida ut stormen och öka försäljningen även under buttra tider?

1. Var där människor söker.

Öka din synlighet där dina potentiella kunder söker efter tjänster och produkter som du erbjuder. Förutom en ökad synlighet hos potentiella kunder kortar du säljcykeln avsevärt då kunderna redan gjort eftersökningar och står med pengarna i handen.

2. Lägg ner mer tid och mindre pengar.

I princip all marknadsföring och kommunikation på internet kräver mer tid för engagemang än traditionella mediaköp. Satsa på att lära känna kompetens hos personer snarare än företag. Många byråer och konsulter är uppbyggda kring någon eller några skarpa hjärnor. Det är dessa du vill ha med i ditt arbete. Med oförändrad budget och ett nytt angreppssätt skär du effektivt ner på marknadsföringsbudgeten och köper dig brainpower istället.

3. Allt är mätbart.

Internet är mätbarhet. Du kan testa allt, ändra kampanjer ofta och undvika ineffektiva lösningar. Går din internetkampanj dåligt - ändra! Vänta inte alltför länge vad än din medierådgivare säger. Det blir inte bättre över tid. Ta kontrollen över mätbarheten både på din egen webbplats och för den annonsering/kampanjer du genomför på nätet just nu.
Alla skickade mail, bannerannonser eller sökord kommer inte att ge en ökad försäljning. Ta reda på vad som fungerar genom att mäta även det inte helt uppenbara. Kostnaden är försumbar jämfört med den ökade försäljningen du får genom att ta den bästa aktiviteten och genomföra den en gång till.

4. Rusta dig för tillväxt.

Investeringar i dåliga tider ger vinnare i goda. När konkurrenterna drar ner, ökar du. Försprånget du får blir svårt att hinna ikapp, framförallt om du investerar i tid, kompetens och varumärke. Internet är det media där framtidens försäljning kommer att kunna mätas. SEO, SEM, SEC och vilka förkortningar du än letar efter är bara i sin linda.

5. Dina konkurrenter lägger allt mer tid och pengar online.

IRM-siffrorna talar sitt tydliga språk. Dina konkurrenter kommer att öka sina investeringar inom digital marknadsföring och kommunikation. Genom att lägga mer tid än någon annan, mäta dina aktiviteter och lära dig vad som driver din affär bäst kommer du att vara effektivare och uppnå ett bättre resultat än dina konkurrenter. En vinnare är född.

Kommentarer och fler tips?

Leave a Reply