Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/06/171106/emerge.se/public_html/wp-settings.php on line 472 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/06/171106/emerge.se/public_html/wp-settings.php on line 487 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/06/171106/emerge.se/public_html/wp-settings.php on line 494 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/06/171106/emerge.se/public_html/wp-settings.php on line 530 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/06/171106/emerge.se/public_html/wp-includes/cache.php on line 103 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/06/171106/emerge.se/public_html/wp-includes/query.php on line 21 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /storage/content/06/171106/emerge.se/public_html/wp-includes/theme.php on line 623 Konsten att bygga en webbplats, del 1

De senaste veckorna har jag sysselsatt mig med att diskutera, presentera och visa de affärsmässiga fördelarna med det som går under benämningarna tillgänglighet och användbarhet. På ytan kan detta verka lite nördigt då uppdragsgivaren/beställaren av webbprojekt oftast värdesätter snygg form och coola funktioner (oftast m h a ajax, transparanta lager och flashanimationer) i tron att detta tillför mest affärsnytta. Vi vill ju uppfattas som moderna, kunniga och framåt samtidigt som våra webbplatser ska andas vårt varumärke i form, tonalitet och allmänt tilltal. De nördiga tillgänglighetsaspekterna riskerar här många gånger att falla på eget grepp då diskussionen oftast glider in på än mer suspekta och för beställaren helt ointressanta territorier. Börjar vi däremot tala affärsnytta, ROI, lojalitet och mätbarhet så börjar det nördiga plötsligt te sig väldigt intressant. Vem vill inte tjäna mer pengar, få fler användare och kunna mäta sig hela vägen till framgång?

I denna lilla artikelserie tänkte jag kika lite på konsten att bygga moderna webbplatser och kampanjsidor. Hur får man (skaffar sig?) mycket trafik och hur man mäter ökad försäljning och ROI.
Varför det tänker du? Varför inte tänker jag. Alltid lär man sig någonting nytt och kommentarer är varmt välkomna!

Nästa inlägg kommer handla om det första trevande steget till en webbplats. Varför? För vem? Vad? Hur? för att senare återkomma till det göttaste kring SEO, SEM och analys.

Tills dess, ta en titt på Nokias nya kampanjsida kring mobiltelefonen 6220. Vad ser du och vad ser den funktionshindrade sökmotorn?

2 Responses to “Konsten att bygga en webbplats, del 1”

  1. prylgalningen Says:

    Kommer att följa din artikelserie med spänning

  2. Frida Says:

    Jag håller precis på att lära mig allt om SEO och försöker använda det på min egen blogg för att öva med mina kunskaper i praktiken… så detta kommer väldigt passande. Väntar med spänning!

Leave a Reply