04
Jun

Wyatt logotyp Igår skrev Dagens Industri i papperstidningen (utdrag finns på nätet) en större artikel om raset bland svenska communitysajter.

Artikeln visar hur stora tapp de olika sajterna haft de senaste åren och kopplar detta till de många gånger orimliga värderingar som gjordes när tex Playahead såldes till MTG för 102 MSEK. Det absolut största tappet, både procentuellt som i antalet unika, står den gamla trotjänaren Lunarstorm för.

Som en del i att vända LunarGroup till att åter bli ett mediahus att räkna med offentliggjordes igår det nya namnet Wyatt Media Group. Namnet, som är en förkortning av “with young attitude”, syftar till att distansera moderbolaget från Lunarstorm och lyfta fram de andra bolagen i portföljen. Om Lunarstorm går knackigt så går ändå Bilddagboken som tåget och även Tyda växer stadigt.

Wyatt Media Group är ett digitalt mediehus med fokus på unga människor. I Sverige når Wyatt Media Groups sajter 82 procent av alla ungdomar mellan 15-20 år och 70 procent av dem mellan 12-24 år. Idag dominerar Wyatt den svenska communitymarknaden genom i första hand LunarStorm och Bilddagboken och är idag den mest topprankade (i antalet besökare) mediegruppen i Sverige. Wyatts sajter har över 550 000 000 sidvisningar i veckan vilket är överlägset störst.

Att muta in positionen som Sveriges största digitala mediahus med inriktning på ungdomar är ett bra drag. Frågan är om det finns tillräckligt med annonspengar i målgruppen som täcker ett storföretags fasta kostnader? När, inte om, annonskonjunkturen viker gäller det att ha fått ordning på pinalerna och framförallt hittat nya inflöden av barn och ungdomar som täcker upp tappet när de äldre droppar av.

2 Responses to “LunarGroup blir Wyatt”

  1. Emerge! | Bloggkoll - En del av Wyatt Says:

    [...] « LunarGroup blir Wyatt [...]

  2. ..:Sarah:.. Says:

    bromsar är fan inte att leka med dom heller!!
    dom har en såg dessutom har jag läst. äckligt!

Leave a Reply