Allt om barn logotyp Barn och familj är ett område som blir allt populärare. Småbarnsföräldrar är tidseffektiva och använder webben i allt större omfattning för att söka information och komma i kontakt med likasinnade för råd och tips.

Den tidigare kartläggningen av svenska familje- och föräldrasajter visade att ett par aktörer dominerade den svenska scenen, Familjeliv och Allt för föräldrar. Efter att Blocket och Aftonbladet tog steget in i familje-eftertext-marknaden (heter det så?) med Family storsatsar nu Bonnier både på bredden och höjden med Allt om barn.

Allt om barn vänder sig liksom Familjeliv till gravida kvinnor och småbarnsföräldrar. Tyngdpunkten ligger på redaktionellt material sammanställt från Bonniers olika familjetidningar samt bloggar och diskussionsforum. De sistnämnda verkar ännu inte lanserade men förväntas komma under hösten.

Nu drar vi i gång med Alltombarn.se – ett samarbetsprojekt mellan Dagens Nyheter, Expressen, Vi Föräldrar, Mama och Family Living. Tanken är att du som läsare på ett ställe ska hitta allt från de snabbaste nyheterna till de mest djuplodande reportagen om familjefrågor, barnrelaterade ämnen och föräldraskapsfrågor.
Hos oss kommer du också att hitta välkända profiler, spännande bloggare och massor med aktiviteter som tävlingar, läsarbloggar och självklart ett forum.

Att skrämma ihop och återanvända redaktionellt material är ingen vetenskap men att göra det snyggt, tillgängligt och välpaketerat kräver kunskap. Allt om barn verkar ha lyckats i många avseenden och intrycket är trevligt och inbjudande. Kanske kan man klaga på för lite “luft” och alldeles för mycket material på sidorna men det stora avgörandet för framgång kommer när forum och bloggar lanserats. Får communitybiten inget fotfäste blir även denna satsning en dyr affär för sargade Bonnier (läs Koll.se år 2000) som historiskt sätt haft det oförståeligt svårt att få ihop sina webbsatsningar.

Allt om barn screenshot

Leave a Reply