TV-planeten logga TV4 arbetar vidare på den inslagna vägen med nischade varumärken på webben. Efter FejmTV, Fotbollskanalen, TV4nyheterna och TV4vädret lanseras idag TV-planeten.

TV-planeten ska ses som Bonniers och TV4’s svar på Schibsteds köp av ledande TV.nu. Att TV4 vill åt tittarna även på webben är solklart men frågan är om detta är rätt väg att gå? Självklart kommer TV4 att försöka driva trafik till sitt nya projekt men den organiska tillväxten kommer bli svår att elda på. Tittarnas behov av att veta vilka TV-program som sänds fylls mer än nog av TV.nu och att bara komplicera saken med rörigt redaktionellt innehåll, webb-TV- bloopers och irrelevanta tittarkommentarer kommer inte göra någon användare glad.

Genom att satsa mer på “inför programmet”-information, externa länkar till relevant material på webben etc. kan en TV-sajt absolut fylla en viktig funktion i valet av program. Framförallt om tjänsten även erbjöd inspelning av programmen likt tyska Shift TV i vettiga format som går att spela upp vart användaren än vill :-)

TV-planeten screenshot

Läs mer om TV-planeten på Resumé och Dagens Media som även uppmärksammar Kanal 5’s TV-sajt som lanseras nästa vecka.

2 Responses to “TV-planeten tar upp jakten på TV.nu”

  1. Jonas Says:

    Funderare: Är det tillÃ¥tet att hävda att de är “Sveriges bästa TV-sajt” pÃ¥ det sätt de gör det pÃ¥? Annars verkar sajten bra.

  2. Michael Says:

    Jag stör mig något oerhört på att bakgrundsfärgen bakom programmen på vissa ställen inte är i fas med varandra då kolumnerna med kanaler ligger kloss an. Ge det 2 pixlars mellanrum iaf! :)

Leave a Reply