27
Aug

MSN logotyp Efter att i helgen hunnit bekanta mig med MSN’s nylanserade version av sin svenska portal/startsida är jag alldeles stum av förundran. Inte av webbplatsens omdesign, inte av vad MSN är, utan vad de säger och hur de uttalar sig kring de förändringar som skett på sajten.

“Det är en fascinerande utveckling på nätet just nu… Vi hade en portal, nu har vi massor av kanaler”

“Målet är att besökarna ska stanna kvar på sajten, inte bara ha det som automatisk startsida.”

“Vi har en unik position i det att vi har så högt antal inloggade användare… Till exempel är ju 100 procent av alla hotmail-användare inloggade när de använder tjänsten”

Vad gillar ni de citaten :-) Någonting har uppenbarligen gått fel här. Antingen är det Internetworld som komiskt citerar unika exemplar av webbmedarbetare eller också är det så att medarbetarna på svenska MSN saknar webbkunskaper, har en övertro på sig själva och helt missat de senaste årens utveckling av internet i Sverige, ja internet överhuvudtaget.

Bland kommentarerna hos Internetworld lyser en fientlig ton igenom där många ifrågasätter MSN’s position som Sveriges största sajt. Att räkna in både Messenger och Hotmail till den obligatoriska startsidan i Internet Explorer är förvisso lite osportsligt men samtidigt ska vi komma ihåg att gemene man troligtvis inte bryr sig ett dugg. MSN har i alla tider varit hans/hennes startsida och för många ÄR MSN säkert internet tillsammans med Aftonbladet, Blocket och banken.

Om vi bortser från positionsfrågan och fokuserar på MSN som sajt måste jag ändå säga att uppfräschningen blivit ett lyft. Luftigare design, tydligare navigering och en förbättrad “slussning” till partners och samarbeten. I motsats till vad Internetworlds artikel antyder (svenskt egenutvecklat) är sidan nu om än mer lik den amerikanska motsvarigheten samtidigt som det smygit sig in lite Microsoft Live i det kantiga utseendet och lite integritetshot i “Sök i min dator” brrrrrr. MSN i datorn

MSN kommer likt Aftonbladet fortsätta bygga tjänster för den breda massan “normala” och ovana internetanvändare trots att Microsoft kanske mer än andra ser framtiden i Live-konceptet med personifierade tjänster. Trafiken och lojaliteten finns i de enkla och trygga tjänsterna likaså intäkterna. Svårigheten är som alltid att ligga i framkant men samtidigt bygga på enkelhet. De enklaste av alla lösningar är oftast de svåraste att få fram. Just därför kommer nya MSN att fortsätta vara en av Sveriges mest välbesökta sajter.

Svenska MSN
MSN SE screenshot

och den inte helt olika amerikanska MSN
MSN US screenshot

One Response to “MSN i ny form”

  1. martin Says:

    ja snacka om mycket ordbajs! vid ett första ögonkast är sajten samma smörja som de alltid varit!

Leave a Reply