Facebook logga I Norge pågår sedan några månader något som närmast kan liknas en Facebookepidemi. “Är du ikke på Fejsbook?” är det jag hör så snart någon svensk kollega inte vet vad denna ansiktsbok är. Det är som om community-fenomenet just hittat till Norge och att dessa svultna norrmän äntligen fått ett otillfredsställt behov tillgodosett enligt Maslows behovspyramid.

Visst, både Nettby och Blink är stora communities men varken i Norge, Danmark eller Finland finns så dominerande aktörer som svenska Lunarstorm och Playahead. Verkligheten tycks dock även ha hunnit ikapp oss svenskar då mailboxen dagligen innehåller “vill-du-bli-min-vän-på-Facebook”- mail. Vad är då Facebook som så snabbt och effektivt slår undan benen på traditionella och lokala aktörer?

College = Facebook

Facebook lanserades år 2004 som en stängd Harvard-community. Under det första året luckrades dock inträdeskravet upp och även övriga universitetsstuderande med .edu-mailadresser tilläts medlemskap. Sommaren år 2005 öppnades dörrarna för high school-studenter men för att registrera sig behövdes en inbjudan från en redan registrerad Facebook-medlem. Detta tillsammans med att college-ungdomar föredrog att bjuda in bara vissa populära high school-studenter gjorde att Facebook blev stället “att vara på” för college-studerande och blivande sådana. För high school-studenter blev Facebook liktydigt med college och för att öka chanserna att komma in på populära universitet pågick en febril jakt efter Facebook-inbjudningar.

Läs mer om Facebooks historia och de sociala skillnaderna mellan MySpace-medlemmar och Facebook’are. [Viewing American class divisions through Facebook and MySpace]

Under hösten år 2006 började det lossna ordentligt för Facebook. Sajten öppnades upp publikt och nu kunde alla, inte bara användare med .edu-mailadresser registrera sig. Tillväxten har under de senaste 12 månaderna varit enorm med en tredubbling av användarantalet. I våras öppnade även Facebook upp sitt API vilket innebär att alla kan utveckla kompatibla tjänster och applikationer som kan integreras och användas av Facebooks medlemmar. Antalet applikationer har formligen exploderat och utvecklingstakten är långt högre än vad Facebooks utvecklare själva skulle kunna prestera.

30 miljoner medlemmar

Antalet medlemmar ökar med ungefär 3% i veckan. Detta ger 100 000-150 000 nya medlemmar varje dag! Den snabbast ökande åldersgruppen är 25-34 år och ungefär hälften av medlemmarna loggar in på webbplatsen dagligen. Amerikanska medlemmar dominerar självklart stort men även tillväxten utanför USA ökar dagligen. Som jämförelse kan nämnas att Kanada är den näst största nationaliteten med 8 % av medlemmarna följt av Storbritanniens knappa 4 %. Nordiska och svenska medlemmar är med andra ord försvinnande få, trots att de idag säkerligen börjar räknas i hundratusentals.

Facebook åldersfördelning

Läs mer på amerikanska TechCrunch.

Facebook - den snälla sociala plattformen

Anledningen till Facebooks snabba tillväxt i Sverige är svår att sätta fingret på. Självklart spelar vår nyfikenhet och nyhetsvärdet roll men någon enda isolerad anledning är svår att hitta. Tjänsten är inte helt olik gamla Friendster som aldrig fick något egentligt fotfäste i Sverige och som på kort tid blev omsprungen av MySpace. Till skillnad från MySpace tillåts jag som användare inte några utsvävande grafiska anpassningar och det kanske är därför Facebook blivit lite av en anti-rörelse mot MySpace något som Friendster aldrig lyckades med.

Mycket av framgången ligger troligtvis i att Facebook tydligt positionerat sig på användarens sida. Medlemmarna gillar helt enkelt Facebook och ser inte bolaget som ett miljardimperium. Lättanvända funktioner, öppenhet och hög penetration i primärmålgruppen (collegestuderande och sista-års high school studenter) gör också att tjänsten kunnat växa organiskt.
Det är lätt att få en överblick över sina vänner, vad de gör, när de senast uppdaterade något osv. Även möjligheten att både bryta ut Facebook-delar och integrera dem på tex bloggar tillsammans med möjligheten att visa “externt” innehåll som flöden och bilder inne i Facebook gör att tjänsten upplevs som praktisk. Mer som ett allmänt socialt verktyg och plattform (Social utility) än en stängd community. Fredrik Wass på Bisonblog tar även han upp Facebook och nyckeln till framgång.

Hur Facebook i längden kommer att slå internationellt återstår att se. MySpace har en stark kärna i musik medan Facebook saknar tema (förutom ambitionen att komma in på rätt college och där hänga med “rätt” grupperingar) att förankra medlemmarna kring. Gränssnittet gör att tjänsten är lättanvänd och en hel del smarta och enkla funktioner gör att det är lätt för mig att hålla koll på mina vänner och lära känna nya. Lokala communities och mötesplatser fyller självklart ett behov men där gemensamma intressen spelar en allt större roll kommer de globala tjänsterna att allt mer komplettera de lokala. Facebook är troligtvis bara ett exempel som kommer följas av många fler genom åren.

Mer internationell Facebook-läsning:
Facebook Expands Into MySpace’s Territory
Facebook Grows Up
Facebook Launches Facebook Platform; They are the Anti-MySpace
Five Things That Could Kill Facebook

8 Responses to “Facebook så in i Norden”

  1. martn Says:

    kalla mig gammalmodig som använt de svenska community:arna i flera år men på något sätt känns de mer överskådliga och lättanvända än de amerikanska. även om de oftast är mer web 2.0. facebok tex tycker jag är jävligt rörig fast den har så enkel layout.

  2. Facebook-Epidemi im hohen Norden » Beitrag » zweinull.cc Says:

    [...] Im Nachbarland Norwegen sieht es für Facebook noch besser aus. emerge, einer der führenden schwedischen Internet- und Web-2.0-Blogs, bezeichnet die Situation in Norwegen als “Facebook-Epidemi”. “Es wirkt, als wenn das Community-Phänomen gerade erst Norwegen erreicht hätte und die Norweger nun ein bisher nicht befriedigtes Bedürfnis stillen können”, so emerge. Im Network “Norway” sind knapp 300.000 Mitglieder. Bei 4,7 Millionen Einwohnern immerhin fast zehn Prozent der dortigen Internetbevölkerung. [...]

  3. Björn Wigeman Says:

    Bra blogg med sköna länkar. Jag tycker att det finns ett annat perspektiv på varför facebook lyckas växa så starkt. De tjänar pengar på ett sätt som får användaren att slippa tänka på det. Om man kollar på MySpace och hi5, ger de möjligheten till html på sin sida, men man får inte ta bort de skrikiga reklamerna. FB har löst detta med att enkelt skuffa ut reklamen på sidan, utanför flödet. Dessutom, med de fria applikationerna måste reklamen vara till för användaren om den vill, inte det andra hållet.

  4. links for 2007-07-23 at Framtider.net Says:

    [...] emerge | Facebook så in i Norden (tags: toread) [...]

  5. André Hedetoft Says:

    Grym post!

    Jag har nästan helt flyttat över min blog, jaiku och framförallt min fan klubb (i jakten på att bli den självklara nörd films regissören) till Facebook de senaste dagarna.
    Jag hanterar tom försäljning av reklamplatser i min kommande Internet-serie därifrån.

    Visst alla de är saker jag kunde och gjorde redan innan. Skillnaden är nu att jag gör det i 30 millioner människors sällskap.

    Facebook äger. Åtminstone tills någon annan kräver tronen.

    Adda mig gärna på http://www.facebook.com/p/Andr_hedetoft/50147767 och ta en titt.

  6. simon wall » Blog Archive » RSS-läsare Says:

    [...] Artikel om Facebook - Ja, gillar faktiskt Facebook. [...]

  7. Johan Says:

    Riktigt bra inlägg om Facebook!

    Själv anser jag att det hemliga receptet bakom Facebook är dess enkelhet; både visuellt och användarmässigt.

    Själv skrev jag lite om Facebook-fenomenet här.

  8. Jack Hansen Says:

    snyggaste artikeln hittills i sverige om fenomenet facebook.

    och ja, adda mig med, jag vill vara kompis med er allihop:

    http://www.facebook.com/p/Jack_Hansen/704103012

Leave a Reply