comScore logga Amerikanska mätföretaget comScore kom i förra veckan ut med en av få rapporter om det svenska och nordiska surfandet. comScore mäter i sin panel med över 2 miljoner anslutna surfare allt från surfbeteende till köpvanor både online och “offline” med hjälp av olika webbaserade undersökningar.

Den senaste undersökningen och analysen har gjorts på den nordiska dejtingmarknaden och visar att de gamla hederliga kontaktannonserna verkligen har blivit rumsrena med hela 2,2 miljoner besökare i snitt under årets första kvartal.
Utslaget på den totala Internetpopulationen i Sverige, Norge, Danmark och Finland på 13,5 miljoner Internetanvändare ger det för dejtingkategorin minst ett besök av var sjätte surfare.

De största sajterna i norden enligt comScore är:

  1. Match - 573 000 unika besökare per månad och 26% i nordisk räckvidd (räknat på 2,2 miljoner dejtingrelaterade unika besökare)
  2. Dating.dk - 309 000 unika besökare med 14% räckvidd
  3. Meetic - 241 000 unika besökare med 11% räckvidd
  4. dkbn.dk - 235 000 unika besökare med 11% räckvidd
  5. E-Kontakt - 164 000 unika besökare med 8% räckvidd

Värt att notera är dels att unika besökare mäts enligt comScores panel men även att två danska (!) sajter placerar sig i topposition i det nordiska dejtandet.

One Response to “Datingsajter lockar 1 av 6 nordbor”

  1. David Says:

    Vilken tur att Meetic ändrat sitt utseende lite annars skulle man ta E-kontakt och Meetic för enäggstvillingar.

Leave a Reply