Mycket av svensk webbutveckling handlar om att försvenska amerikanska succéer som YouTube -> Bubblare och Digg -> Digga. Om detta beror på alltför stor respekt för landet i väster eller helt enkelt att det är svårt att finansiera nya oprövade nättjänster utan en initial vattentät affärsmodell vet jag inte. Kanske är det en kombination av båda delarna.

Vad som däremot börjar bli allt tydligare är att vi alla lärt från historien. Trafik ger pengar. Om inte förr så definitvt senare. Flest användare vinner anammas idag framförallt av penningstinna mediehus som t ex Schibsted. Det är dessa som har råd att producera nya webbtjänster i syfte att bygga vidare på dem som drar en publik och inte minst lägga ner de projekt som inte får ett organiskt uppsving.

Både små och stora aktörer gillar av naturliga skäl att kopiera applikationer, gränssnitt och annat som fungerar bra hos konkurrenterna. De flesta användarna känner säkert inte till det och vi andra bryr oss sällan. Men ibland går det till överdrift, framförallt när det är nätgiganterna som tar kopierandet ett steg för långt. I slutet av förra året stal Google Internet Explorer 7 material från Yahoo och nu är det America Online’s tur att kopiera Yahoo rakt av. Och inte lite heller…

AOL vs Yahoo
Klicka på bilden för en större version

Några liknande svenska kopior finns vad jag vet inte än. Tips är dock som alltid välkomna!

Läs mer hos TechCrunch

2 Responses to “Steal with pride. Copy exactly.”

  1. Beta Alfa » Sajtbär, Bildt, Me.tv, Apple TV, Yahoo-chatta, Dela-med-sig, rabatt för bra reklam, militärbloggning och inget innehÃ¥ll Says:

    [...] Emerge skriver om likriktningen, eller kopieringen, av design på webben. Andra bloggar om: webbdesign. [...]

  2. max Says:

    Superstart.se och netvibes.com tex

Leave a Reply