Varje vecka presenteras Sveriges största sajter på bland annat Ecentric baserat på officiell trafikstatistik. Som vanligt ger topplistor på trafikdata upphov till spekulationer kring hur trafiken egentligen mäts, varför vissa sajter plötsligt ökar respektive minskar och så vidare. Rangordningen bland sajter görs vanligtvis baserat på unika besökare, besök och sidvisningar vilket ibland är ett känsligt mått, framförallt i toppstriden, med stora variationer.

Veckans tips från Fredrik på Creandum föreslår dock en lite annorlunda vinkling; varför inte rangordna Sveriges sajter efter antalet besök per vecka? Sagt och gjort. Likt det amerikanska riskkapitalföretaget Lightspeed som med det officiella Comscore-datat möblerat om topplistan kommer här den inofficiella listan på Sveriges 40 mest besökta sajter. Resultat är minst sagt överraskande.

Listan är sammanställd genom att dividera antalet besök med antalet unika besökare per vecka.
Topplista svenska sajter

En uppdelning av resultatet ger följande:
Topplista sajtkategorier

En enklare analys av resultatet visar att kategorin Communities visar en enorm styrka vad gäller lojalitet. Detta är i sig självt föga förvånande men värt att notera är att Apberget har en högre besöksfrekvens än både Lunarstorm och Playahead. Två lite mer nischade communities visar också framfötterna, Counterstrikesidan Fragbite och den kristna communities/portalen Crossnet.

Den näst största kategorin, Nyhetssajter, avslöjar att lokalt och nischat ger betydligt högre lojalitet än de traditionella nyhetssajterna.

Vad gäller användarens startsidor, dess styrka och att vi inte ska underskatta dessa visar den tredje gruppen av sajter. Både Telia Startsidan och MSN kändes nånstans självklara här p g a sina “intvingade” besök men att både Leta och Internetstart lyckats nå en så hög lojalitet är imponerande.

Värt att notera i de övriga kategorierna är att;
- de populäraste dejtingsajterna, i besöksfrekvens mätt, lite överraskande är E-kontakt och Mötesplatsen.
- de två bloggar som har de lojalaste läsarna är Engla och Macfeber.
- Sveriges i särklass mest vanebildande “onlinespel” är det Alfapet-inspirerade Betapet

11 Responses to “Sveriges populäraste sajter - på riktigt”

  1. Beta Alfa » Citat om spännande saker Says:

    [...] “Sagt och gjort. /…/ den inofficiella listan pÃ¥ Sveriges 40 mest besökta sajter. Resultat är minst sagt överraskande.” Emerge: Sveriges populäraste sajter - pÃ¥ riktigt [...]

  2. Bisonfredrik Says:

    Allt hänger ju på vad man vill mäta. Vill man mäta vilka sajter som har mest aktiva användare så är ju antal besök per unik användare väldigt intressant.
    Vilka sajter som når flest människor är väl det som ursprungslistan försöker svara på (Ecentric / Kia Index).

  3. Thomas Mattsson, chefredaktör Expressen Nya Medier Says:

    Intressant sammanställning. Men metoden att dividera antalet besök med unika besök torde väl missgynna sajter som är sÃ¥ populära att besökarna – alltsÃ¥ de fysiska individerna – konsumererar dem frÃ¥n olika datorer och webbläsare? Om jag t ex besöker en nyhetssajt kanske jag djupläser den ett flertal gÃ¥nger frÃ¥n en och samma dator pÃ¥ t ex jobbet och sen scannar jag rubriker och uppdaterar frÃ¥n andra datorer hemma pÃ¥ kvällen. DÃ¥ räknas jag i tabellen ovan som en “ny” besökare och drar sÃ¥-att-säga ner snittet trots att lojaliteten till sajten kan vara extremt hög. Men, jag tycker ändÃ¥ att tabellen är intressant — statistik kan man ju analysera frÃ¥n olika perspektiv.

    MvH

    Thomas Mattsson,
    Expressen Nya Medier

  4. Bisonfredrik Says:

    Sen har vi ju problemet med mätmetoder och blockerade tredjepartscookies. Men det är ju ett helt kapitel för sig. Jag skrev lite om det här: http://internetworld.idg.se/2.1006/1.101449.
    Och jag håller just nu på med en kartläggning av området till en artikel i ett kommande nummer av Internetworld. Men som sagt, ett kapitel för sig. :)

  5. mikael Says:

    Ja, självklart är det sÃ¥. Stora sajter (i unika besökare mätt) missgynnas lätt i en lojalitetsjämförelse dÃ¥ de faktiskt kan ha fler (absolut antal) och ännu lojalare besökare än tex Apberget. Problemet är ju att de även har fler “sällanbesökare” som drar ner snittet.

    Tredjepartcookies är riktigt intressant det med. Hur tror du att tex Ã¥r 2008 ser ut? Kommer alla tredjepartscookies vara bannlysta? Blir ju rätt trixigt med statistik, tex för bloggare som ofta kör tredjepartsapplikationer…

  6. Martin Says:

    Intressant. Varifrån kommer siffrorna?

  7. mikael Says:

    Vilka siffror syftas?

  8. Thomas Mattsson, chefredaktör Expressen Nya Medier Says:

    Jag tror att förstapartscookies är branschstandard redan inom ett par veckor. Sedan en tid redovisas ju inte ett flertal större mediesajter på KIA-listan pga problematiken kring tredjepartscookies, men sannolikt kommer alla etablerade medieföretag att mäta med förstapartscookies och sajter som inte gör det kommer att redovisas separat och helt enkelt inte kunna jämföras med förstapartscookie-sajter.

    MvH

    Thomas Mattsson,
    Expressen Nya Medier

  9. What.se - Martin Edenström Says:

    Franzon & co. lär älskat det här inlägget ;) Är inte “klicklojalitet” er melodi pÃ¥ Eniro just nu?

    Jag sitter och tänker pÃ¥ hur man ska mäta “klicklojalitet” pÃ¥ en AJAX-utsmyckad sajt som t ex Hitta.se eller Prisjakt.nu. 5-6 klick i klientscript ses ju ändÃ¥ bara som ett besök av KIA m fl. Lite orättvist.

  10. David Says:

    Öh? Hitta.se är kan ju inte med ens lite fantasi kallas Ajax-präglad.

  11. Klas Says:

    Vad har klick med inlägget att göra överhuvudtaget?

Leave a Reply