Testfreaks logo Under den mycket lyckade Hej! 2007- konferensen som hölls under lördagen i Stockholm framkom en hel del matnyttigt om svensk och nordisk webbutveckling. Förutom redan lanserade tjänster som finska Jaiku ser vi med spänning fram emot musikrekommendationstjänsten Spotify och framförallt “nästa generations köpguide” - Testfreaks.

Bakom Testfreaks står bland annat Pricerunnergrundaren Kristofer Arwin som i sann prisjämförelseanda laddar för en renodlad omdömestjänst för framförallt hemelektronik. Som vanligt när gamla webbentrepenörs-rävar presenterar sina nya projekt får de en del uppmärksamhet och i detta fall även en del frågor och kritik. Som tidigare skrivits här på Emerge är konceptet ingalunda unikt då sociala shopppingtjänster finns att finna både här och där.

I utvecklingsforumet på Testfreaks skriver Kristofer:

We are aiming for relevant results for your individual need. This will be done be collecting and analyzing a lot of data about products, and interaction and discussions about products, but most importantly use this information together with our users preferences in order to truly deliver relevant recommendations for each request.

Mellan raderna går att läsa att sök kommer att vara en nyckelingrediens samt utnyttjandet av all produktdata tillsammans med användarnas egna omdömen och rekommendationer.

Med tanke på hur tunnsått det ändå är med svenska rekommendationssajter ser jag fram emot en provkörning när det börjar närma sig. Tiden kommer att få utvisa vad som kommer skilja Testfreaks mot internationella jämförelsetjänster som Shopwiki, Kaboodle, Stylehive, Crowdstorm och giganten Yahoo! Shoposphere. Kanske är det just fokuset på omdömen och inte prisjämförelser som är nyckeln till framgång?

Kristofer från Testfreaks presenterar lite tveksamt tjänsten under Hej! 2007

Tack till Månhus (som till skillnad mot Emerge faktiskt var där) för många kloka ord och Citizen Media Watch för den eminenta återrapporteringen. Se även Video Podcast från Hej! 2007.

3 Responses to “Testfreaks: Sveriges nya omdömestjänst?”

  1. Wiral berättar om TestFreaks på Hej 2007 | OOZ Webb 2.0 och Teknik - Stefan Svensson Says:

    [...] Emerge  [...]

  2. Fredrik Engdahl Says:

    Hej,

    Jag driver konsumentguiden.se. Vi har funnits i över två år och arbetar med att samla experttester av produkter från hela världen. Vi visar betygen, texter från testerna, direktlänkarna, bilderna med mera. Kolla gärna in ett exempel på en produktsida för Nokia N95 och återkom med kommentarer på vad vi kan göra bättre:

    http://www.konsumentguiden.se/Telefoni/Mobiltelefon/Nokia_N95-p-902C3C49-F1A0-CDF6-6F8A-A56A14F90BAD.html

    Vi har lite nya features på gång inför hösten men de är hemliga än så länge:)

    mvh Fredrik, konsumentguiden.se

  3. Onlineshops Says:

    Shoppa online? - Prova våran website med nätbutiker av olika kategorier och med sidor för Sverige, Danmark, Norge, United Kingdom och United States

Leave a Reply