Trendine logo Efter att ha deltagit vid en dating- och communitykonferens för ett par år sedan i Prag och lyssnat på danska webbföretaget Freeway har jag från och till funderat över varför inte fler webbutvecklingsföretag anammar danskarnas sätt att bryta ny mark. Arbetssättet och produktutvecklingen kändes enkel i all sin komplexitet och de verkade ha en pragmatisk och okomplicerad syn på hur webbtjänster ska drivas.

Freeway driver bland annat Danmarks största datingtjänst, Dating.dk. Dating.dk driver i sin tur flera barer/nattklubbar i Danmark för att säkra sin lokala förankring. Dating.dk (i praktiken Freeway) driver även Danmarks största “gratisdatingsajt” med förklaringen att dörren då är stängd för gratiskonkurrenter. Cirkeln är sluten och Freeway äger den danska datingmarknaden.

För ett par år sedan var det dags att lansera nästa projekt från entrepenörshuset Freeway - en köp & sälj sajt. Problemet var bara att marknaden likt den i Sverige dominerades av en gigantaktör och flera tidigare försök att slå sig in i köp & sälj marknaden hade slutat i ekonomisk katastrof. Angreppssättet blev istället att lansera en så smal och nischad sajt som möjligt vilket då inte skulle upplevas som ett hot av de större aktörerna. Liknelsen som presenterades var att “badbollar inte fastnar på darttavlor medan vassa pilar inte har några problem att fästa”. Innebörden av dessa visa danska ord är att nya breda tjänster har svårt att fästa på en “mogen” marknad och att smala nischade tjänster lättare hittar sin målgrupp och därifrån kan växa organiskt. Köp & sälj sajten heter Trendsales och är idag Danmarks i särklass största på begagnat mode, kläder, skor och smycken. 95% av användarna är kvinnor och det publiceras närmare 50 000 annonser varje månad!

Med detta i åtanke blev jag otroligt glad över att det även finns svenska “dartpilar” i denna överetablerade och starkt, av Blocket och Tradera, dominerande nätmarknad. På svenska Trendine som i sin utformning till en hel del påminner om sin danska kollega hittar du inga bilar, soffor och mopeder. Här säljs och köps det istället kläder, accessoarer, väskor, smycken och strumpor som aldrig förr.

Trendine screenshot

Kanske är detta ett första steg i en mer diversifierad begagnatmarknad som hittills dominerats av Blocket? För visst finns det ett behov av specialiserade tjänster även här i Sverige? Blocket får gärna vara en plats för den breda massan men jag är övertygad om att det finns gott om utrymme för både modebasarer, trädgårdsprodukter och hushållsmaskiner. Kan gamla Prisjakt damma av sin hemmabionördstämpel och idag fullt ut konkurrera med Pricerunner inom prisjämförelser så kan nog Blocket och Tradera vänta sig fler pigga uppstickare inom flertalet kategorier.

4 Responses to “Trendine - modebasar på nätet”

  1. Beta Alfa » Noterat en helt vanlig onsdag före pÃ¥sk Says:

    [...] “Kanske är detta ett första steg i en mer diversifierad begagnatmarknad som hittills dominerats av Blocket? För visst finns det ett behov av specialiserade tjänster även här i Sverige?” (Emerge) [...]

  2. Dan Nilsson » Blog Archive » Intressant artikel om segmentering Says:

    [...] Ta ett besök till emerge och läs hela artikeln. [...]

  3. Peter Says:

    Men Trendine.com existerar ju inte…? gÃ¥r inte att gÃ¥ in pÃ¥ sidan och finns inte som sökresultat pÃ¥ ngn sökmotor…

  4. jenny Says:

    Har trendine något med NOKIA att göra? Deras logo påminner oroande mycket om NOKIAS Amor-kampanj för några år sedan…

Leave a Reply