Giltalk photo Communities är hett. Lokala communities, ungdomscommunities, ämnesrelaterade communities, ja allt som egentligen grundar sig på att användarna interagerar med varandra är det som gäller nu.
Skeptiker som inte trodde att det fanns utrymme för mer än ett par tre större communitites i glesbefolkade Sverige har motbevisats gång på gång. Det senaste exemplet med Västerbotten-Kurirens köp av Apberget eldar på entrepenörerna i hopp om att snabbt få ut nya mötesplatser, bygga kritisk massa för att sedan kränga av skapelsen till nåt trögrörligt mediahus som missat tåget och inte kan vända produktutvecklingsorganisationen till att snabbt spotta ut nåt webb 2.0-aktigt.

Likt SvD’s Martin Jönssons spådomar kring heta communitynischer (lokala, sportrelaterade, familjeliv och mode) tror jag att vi kommer se fler mindre mötesplatser växa sig starka i olika nischer. Bland de snabbast växande ser vi idag moderelaterade communities som ett komplement till modebloggarnas framfart under förra året. Efter att annonsörerna nu fått upp ögonen för en ny gruppering av användare - kvinnor som är “unga i sinnet, som gillar att uttrycka sig och påverkar andra till köp” finns det all anledning att rikta strålkastarna mot de riktigt kvinnliga mötesplatserna:

StyleSearch
Stylesearch logo
Om: Drivs av Stylesearch Media Stockholm med fokus på skönhets- och frisörsalonger.
Fokus: Diskussionsforumet Modesnack och produktrecensioner av ansiktskrämer, puder, smink m.m. under Produktkoll.
Sådant som skrivs: “Bästa läppglanset”, “Fransk manikyr? Hjälp!”, “Hemmagjort vax?”

Girltalk
Girltalk logo
Om: Girlttalk.se är en nättidning för kvinnor som satsar på känslor. Det är en tidning med delaktiga läsare. Därför blir girltalk.se en ärlig tidning. Bakom varje ord finns en verklig person med känslor, tankar och förhoppningar.
Fokus: Modeartiklar, Kärlek, livsstil och Karriär
Sådant som skrivs: “Modebloggarnas vårsatsningar”, “Vad händer om jag inte blir lycklig av ett kilo mindre?”, “Så kommer du över honom”.

SalongK
SalongK logo
Om: SalongK.se är sajten som ger kvinnor ett eget rum på nätet. Vi riktar oss till kvinnor på väg - från 20 år och uppåt, från Kiruna till Stockholm, från liten till större, från periferi till centrum. Vår målgrupp är den urbana kvinnan var hon än bor, kvinnan som är nyfiken och gärna vill ta till sig nya idéer, som ser massor av nya möjligheter i en förändringstid, men som också kan känna av stressen och behöva just ett eget rum där hon kan få peptalk och stöd, inspiration och, inte minst - glamour. I SalongK.se skriver vi om alla ämnen från nöje och kultur till mode, träning, resor och skönhet.
Fokus: Mode, Skönhet, Skvaller, Hälsa och Rese-/Shoppingguider
Sådant som skrivs: “Leopardmönster???”, “Faller du för “badboys?”, “Sofi Fahrman vs Ebba von Sydow”

Bland de traditionella veckotidningarna har VeckoRevyn varit snabba att ta till sig läsarna och har ett av de populäraste mode/skönhet/skvallerforumen och då främst: VR Mode - För alla modejunkies därute. Diskutera jeans, nätshopping och modemissar och VR Beauty - Bästa mascaran och bästa budgetköpet? Snacka smink, skönhet och sånt.

Söker du någonting annat än moderelaterat innehåll och kanske vill komma vidare med dina egna idéer rekommenderas marknadsföringsplatsen och communityn Driftig.nu. En mötesplats för driftiga tjejer och kvinnliga entreprenörer.

Förutom nättidningar och andra communitykonstellationer är självklart modebloggarna själva med länkutbyten en form av mötesplats. Fler tips på communities riktade mot tjejer, mode och skönhet mottages tacksamt och då gärna i kommentarerna.

10 Responses to “Tjejcommunities på frammarsch”

  1. Peder Says:

    Fler tips? Outfits.se är ju en grym nisch

  2. Beta Alfa » I väntan pÃ¥ schlager - lördagsgodis Says:

    [...] Nu är Trig.com öppet för alla. Det är slickt och flådigt men det känns lite brett. Vart skall man börja, vilken är minsta gemensamma nämnare? Ska bli spännande och följa utvecklingen. En annan sorts communities är de mer nischade. Emerge listar några som vänder sig till tjejer. Guardian berättar att Reuters snickrar på ett community för ekonomiintresserade. [...]

  3. Camilla Says:

    Kul vinkling på community-hypen som verkar råda. Både stylesearch och girltalk verkar ju vara lite nydanande och spännande medan driftig-siten kändes jäkligt torftig, är det ett statligt projekt?

  4. Arvid Says:

    Tips: Min flickvän hänger mest på modebloggen miashopping.com

  5. Framtider.net » Blog Archive » links for 2007-03-13 Says:

    [...] emerge: Tjejcommunities pÃ¥ frammarsch “Likt SvD’s Martin Jönssons spÃ¥domar kring heta communitynischer /…/ tror jag att vi kommer se fler mindre mötesplatser växa sig starka i olika nischer. Bland de snabbast växande ser vi idag moderelaterade communities som ett komplement till mode (tags: mode bloggosfären community emerge stylesearch girltalk.se salong_k) [...]

  6. Anna Says:

    VI är inte så exponerade i media, men jag tror vi är störst! 90 000 medlemmar och vi Är en community för tjejer :)

    SalongK och girltalk är väl vanliga nättidningar?

  7. Anna Says:

    tjejsajten.se heter den så klart (kom inte med)

  8. Mikael Says:

    Vi har sedan länge jobbat med siter med mest tjejer som användare i form av http://www.djur.nu … tidigare var den nischen ganska död men vi märker att utbudet annonsörer mot den mÃ¥lgruppen ökar snabbt bara pÃ¥ senaste Ã¥ret.

  9. Mina Dennert Says:

    Jo, jag ville bara hålla med Anna om att det är skillnad på community och nättidning;) Pausa.se är alldleles nyrenoverad och numera ett klockrent exempel på ett community just eftersom vi har interaktivitet - det är medlemmarna som coachar, inspirerar varandra och skriver på Pausa.

  10. Wille Says:

    hej!

    lätt att glöma stallet.se som har 250.000 besök och 70.000 unika i veckan.99 % tjejer. 600.000 registrerade medl.

    tjing!

    Wille

Leave a Reply