FejmTV logoI måndags lanserade TV4 FejmTV som blev det slutgiltiga namnet på projekt FejmusTV. Invigningen av den nya videocommunityn blev uppmärksammad i flera tidningar och bloggar som skrev om tjänsten i mestadels positiva ordalag.

Hur har det då gått så här i starten? Senast vi kikade in på FejmTV fanns det 350 uppladdade filmer och idag 5 dagar senare finns det över 550. Detta innebär att att nytillskottet är ca 40-50 filmer per dag vilket är fler än “etablerade” aktörers (läs Bubblare) dagliga tillskott. Framtiden vad gäller videoinnehåll ser således ljus ut men frågan är hur mycket som laddas upp “inhouse”. Tittar man på korrelationen “antal nya filmer” och “antal visningar” finns det anledning till funderingar.
De mest sedda filmerna på FejmTV har setts 2 000-4 000 gånger på en vecka. Jämför vi detta med Bubblare (historik från juli i år) eller en månad gamla Klipps i Norge ligger de på 100 000 - 200 000 visningar. Någonting känns alltså inte helt rätt och om det beror på krånglig navigering eller dålig kvalitet på videoinnehållet är svårt att sätta fingret på. Kanske är det en kombination.

Det finns även en del buggar och logiska tankeluckor vilket gör att tjänsten ibland känns onödigt komplicerad och svår att ta till sig. Bland annat är det stundtals omöjligt att hitta till den personliga “profilsidan” efter att ha tittat på en film och det är det stället du måste till för att t ex kopiera HTML-koden om du vill klistra in filmen/objektet i din egen blogg eller sprida filmen till vänner via e-post. Plattformen TV4 använt till FejmTV är josh sthlm ab’s communityplattform XCAP som även ligger till grund för IDG’s communities och Expressens blogg- och kommentarsfunktioner. HTML-mässigt fungerar tjänsten överlag bra i de flesta webbläsare men tyvärr finns det vissa tillgänglighetsbegränsningar där du t ex utan Javascript får uppleva en något annorlunda webbplats. Sidorna består av olika objekt som hämtas in med hjälp av javascript vilket följdaktligen kräver att att javascript är påslaget/stödjs i din webbläsare. Tillgänglighetsaspekten för synskadade kanske inte alltid är fokus på en videotjänst men med tanke på det stora antalet olika webbläsare som finns därute i både PDA’er och mobiler skulle det vara trevligt om webbmakarna även tänkte på dessa klienter.

7 Responses to “FejmusTV blev FejmTV”

  1. Andreas Says:

    En pytteliten detalj i sammanhanget är att Expressen även har profilsidor kopplat till kommentarer och bloggar. Liten, men värd att nämnas. IDG:s nya community kommer bli grymt btw!

  2. mikael Says:

    Ser fram emot en smygtitt när det närmar sig ;-)

  3. FejmTV avattu Says:

    [...] Ruotsin TV4 on avannut oman YouTube-kopion, jossa käyttäjät ja TV4 voivat jakaa videoitaan. FejmTV:ssä on jo 1400 videoklippiä ja uusia tulee noin 40-50 päivässä, kirjoittaa Emerge. Suosituimpia videoita on katsottu muutamia tuhansia kertoja. Kilpailevassa Bubblare-palvelussa suosituimpia videoita on jo katsottu satojatuhansia kertoja. Myös Eniron Norjassa muutama viikko sitten avaama SOL Klipps on osoittautunut suosituksi. Suosituimpia videoita on sielläkin katsottu satojatuhansia kertoja. [...]

  4. JJ Says:

    Som vanligt är det viktigaste att få en låg driftskostnad för sin community. Utan låg driftskostnad & nya verktyg & moduler så dör communityn snabbt.

    Kanske är det anledningen till att de som levererat communitymjukvara länge tex Netstar AB verkar gå betydligt bättre än tex JochSthlm.
    Netstar har om jag förstår det rätt redan runt 30 stora kunder bland andra SVT, Sveriges Radio, Danmarks Radio & TV, Norsk TV, Tasteline, Resedagboken, Shortcut, Skype & ett gäng till enligt deras hemsida.

    När kunderna är många (definitivt fler än en handfull) så sjunker kostnaden för utveckling per kund. Det blir billigare, bättre & snabbare att köpa från en sådan leverantör än att chansa på ett oprövat kort som bara har några få referenskunder.

  5. emerge | ZTV’s nya video-community Says:

    [...] Förutom Bonniers och TV4’s satsning pÃ¥ Internet-TV kombinationer sÃ¥som FejmTV ligger nu även MTG’s ZTV i startgroparna för ännu en svensk videosajt. Med det nya video-communityt pÃ¥ ZTV hoppas tv-kanalen pÃ¥ mer kvalitativa alster än de humorklipp som frodas pÃ¥ FejmTV. VÃ¥r tjänst skiljer sig frÃ¥n FejmTV främst genom innehÃ¥llet. Vi har en kanal dedikerad till mÃ¥lgruppen och vill fÃ¥nga upp unga talanger. Filmer som läggs upp pÃ¥ sajten och är tillräckligt bra ska vi ge utrymme för i tv-kanalen, säger Caroline Karlsson, vd för ZTV. (Dagens Media) [...]

  6. emerge | Aftonbladet lanserar FejmTV-konkurrent Says:

    [...] Slaget är inte vunnet. Kriget mellan Schibsted och Bonnier flyttar nu pÃ¥ allvar in i videoarenan efter Aftonbladets tillkännagivande av en ny videosajt. Av det som gÃ¥r att utläsa, “mÃ¥ste vara ens eget material” kommer vi inom nÃ¥gra veckor se ett frontangrepp pÃ¥ TV4’s stolthet FejmTV. Ett intressant ställningskrig väntas sÃ¥ledes i video-Sverige. [...]

  7. Farah Bartholomay Says:

    I’ve been exploring for a little for any high-quality articles or blog posts on this kind of area . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this site. Reading this info So i am happy to convey that I’ve an incredibly good uncanny feeling I discovered just what I needed. I most certainly will make certain to don’t forget this web site and give it a look regularly.

Leave a Reply