SprayIgår meddelade Spray, Allers och Lycos att Allers förlag köper Sprays svenska portal för 150 MSEK. Portaldelen av Spray är en av Sveriges populäraste och har strax över 700 000 unika besökare per vecka enligt den officiella topplistan publicerad på Resoner.
En lite djupare trafikanalys av Spray ger lite intressanta fakta och samtidigt en del frågetecken om varför just danska Allers ger sig in i nätcommunities och portaler. Självklart har radiocommunityn Spraydio, som ägs och har byggts upp av Allers eget företag Nordic Web Radio, en stor del i köpet och det skulle säkert vara egendomligt för Allers om namnet SPRAYdio inte var en del av webbplatsen Spray.

  • Spray Webbhotell - Den absolut största avdelningen/tjänsten på Spray som besöks av mer än hälften av Sprays totala antal besökare. Tillför inget egentligt värde till Spray som community/portal då innehållet dvs hemsidorna grafiskt och innehållsmässigt särskiljer sig från företaget Sprays övriga innehåll. Viss intäktspotential men jag tror inte detta är någon kassako för Spray/Allers.
  • Spray Mail - Näst största tjänsten som i storlek (unika besökare) är nästan är lika stor som Webbhotellet. Mailanvändare skapar en enorm lojalitet och är en del av kärnan i en community, dvs “min egen innersta privata sfär”.
  • Spray Livsstil - Nummer tre i användning av Sprays tjänster, dock mindre än hälften av mailen. Livsstil är ett paraplynamn för en mängd tjänster inom Mode, Träning, Livsstil m.m. och är en avdelning helt byggd med hjälp av partners som står för innehållet. En klassisk portalpaketering helt enkelt. Denna avdelning tror jag är ett av de områden som Allers kan komma att satsa på med innehåll från tidningar som Se&Hör, MåBra mfl.
  • Spray Underhållning - Avdelningen underhållning innehåller en hel del spel, mobiltjänster, film- tv- och musik. Även här bör finnas utrymme för Allers att fylla på med innehåll.
  • Spray Sök - Söktjänsten som idag är Lycos. Här kommer nog Allers att auktionera ut söktjänsten och troliga spekulanter kan vara Eniro, Google och MSN som alla både köper trafik och försöker ta marknadsandelar i Sverige.
  • Spray Dating - Spraydate som från början var en renodlad datingtjänst har mer och mer fått känslan av kompiscommunity med inriktning på flirt. Framförallt sedan Meetic gick in som storsponsor och troligtvis har tagit över det “seriösa” dejtandet. Kan komma att säljas likt Sök till högstbjudande eller så integrerar man Spraydate ännu hårdare med radiocommynityt Spraydio. Ska bli intressant att följa vad som händer med denna, en av Sveriges första datingtjänster på nätet.

Slutsatser och relationer från Nielsen/Netratings panelmätningar. Datat är från början av 2006 då panelen idag är nedlagd pga dålig lönsamhet.

Om Spray

1995 - 1998
Spray grundas som ett internetkonsultföretag, Spray Interactive Media Agency för att ta vara på de affärsmöjligheter som den framväxande interaktiva medieindustrin erbjuder. De första kunderna blir Expressen och TV4. Under åren 1995 till 1998 bygger Spray upp en konsultverksamhet i flera länder. Dessutom fusioneras Spray med först det svenska bolaget Tetre och sedan det amerikanska Razorfish.

Parallellt med konsultrörelsen bygger Spray en egen interaktiv medieverksamhet med olika webbtidningar, en sökmotor (punkt.se) och en gratis e-posttjänst (kurir.net).
Ägare till alla verksamhetsdelar är Spray Ventures som 1999 lägger konsumentverksamheten i bolaget Spray som blir en egen portal för alla medieprodukter. Sprays konsultverksamhet övergår till Razorfish.

2000
I september offentliggörs att Lycos Europe köper Spray Network för drygt 5 miljarder kronor och bildar därmed en av Europas största portalnätverk där Spray är varumärket i Sverige och Norge

2006
Spray tar steget från robotar till människor när en ny söktjänst lanseras. Med nya Spray IQ är det användarna som hjälper varandra med svar på frågor. I Sprays nya ”kunskapscommunity” samlas intresserade personer som står för svaren och kunskapen. Nätdejtingen slår alla rekord och portalen firar 10 år med att byta utseende.
Sprays ägare Lycos Europe säljer portalen till Allers förlag för 150 Mkr.
Läs hela historien

Om Allers

Carl Allers Etablissement A/S grundades 1873 i Köpenhamn av Carl Julius Aller och hans fru Laura. Svenska Aller AB grundades 1894 följt av Norsk Aller A/S 1897. 1992 påbörjades verksamheten i Finland med stiftelsen Aller Julkaisut OY.

I dag är Allers en mediekoncern med en veckoupplaga på totalt ca 3,2 miljoner i hela norden. På det svenska marknaden har Allers en markandsandel på 84% med bland annat Allers, Hemmets Veckotidning, Allas Veckotidning, SE & HÖR, Svensk Damtidning, Hänt Extra med flera. Koncernen omsätter 3,6 miljarder och har över 2 000 anställda.

Pressreleasen i sin helhet

Mediekoncernen Aller köper Sprays portal 2006-10-02 09:01

Allers förlag köper Sprays svenska portal. Affären innebär att Allers förlag driver portalen vidare med dess innehåll och med Spray som varumärke. Spray kommer att komplettera Allers förlags tidskrifter, främst vecko- och månadstidningar.

Idag tillkännages uppgörelsen mellan Allers förlag och Lycos Europe som äger Spray.

- Vi vill finnas där våra läsare finns, säger Martin Hansson, VD för Allers förlag. Spray är också publicistisk verksamhet, men i en digital kanal. Genom att köpa Spray utökar vi vår kompetens på det digitala området.

- Allers förlag är en mycket bra ägare för Sprays portal, säger Daniel Dersén, VD för Spray. Allers är ett anrikt mediahus där det finns många synergier för båda parter. Spray har en historia som innovationsdrivet portalbolag. Med Allers som ägare kommer Spray få ett rikt innehåll på portalen samt en större frihet att utveckla tjänster i Sprays innovationsanda.

Köpeskillingen uppgår till 150 Mkr kontant och uppgörelsen mellan Lycos Europe och Allers förlag innebär att Lycos Europe även i fortsättningen kommer att tillhandahålla och utveckla tjänster som Spray Mail, Spray Chat, Spray Blog, webhotell och Spray Date åt Allers och Spray. Förutom samarbete kring dessa produkter har båda parter kommit överens om ett annonssamarbete, vilket innebär att Spray.se fortfarande kommer att vara en del av Lycos Europes paneuropeiska annonsnätverk.

Försäljningen innebär att 17 av Sprays 54 medarbetare följer med portalverksamheten till Allers. Resterande 37 medarbetare är knutna till Sprays Accessverksamhet som också är under försäljning. Den processen beräknas vara klar inom kort.

Att Allers förlag växer genom förvärv är inte ovanligt. Senaste större förvärv är t ex Ã…ret Runt och Svensk Damtidning.

Sprays portal är en av Sveriges tio största sajter med cirka 3 miljoner unika besökare (webbläsare) varje månad. Spray erbjuder tjänster som Spray Mail, Spray Date, Skunk, Spray Chat och kanaler som Spray Spel, Spray Resor och Spray Livsstil.

One Response to “Spray - uppgång eller fall?”

  1. emerge | Allers shoppar vidare Says:

    [...] Mer om Allers i detta tidigare inlägg. [...]

Leave a Reply